Sexuella trakasserier är vanligt i skolan och påverkar arbetsmiljö, elevers skolprestationer, relationer, självbild, sexualitet och hälsa. Det är således ett stort problem men på samma gång ett tacksamt ämne att arbeta med - det är något många har erfarenheter av och tankar om, samtidigt som få pratar om det. RFSU har tagit fram en handledning med följande innehåll: Vad är sexuella trakasserier?; Metoder att använda med äldre elever; Metoder att använda med yngre elever; Lektionsupplägg och Tips på material. Producent: Sandra Dahlén, RFSU 2010
En pdf om sex- och samlevnadsundervisning i skolan Den berättar om sex- och samlevnadsundervisningen i skolan och ungas frågor nu och förr. Tar upp den historiska delen samt vad kursplanerna säger för grundskolan och gymnasieskolan.
Lärarhandledning med elevmaterial ger förslag på hur man kan undervisa om kondomer och kondomanvändning på grundskolan och gymnasiet. Kondomboken innehåller också faktatexter om kondomer, tonåringars frågor om kondomer, könssjukdomar och säkrare sex, ungas sexuella risktagande och mycket annat.
Kopiering ur boken tillåten. Ett måste i undervisningen.
Omarbetad upplaga. 116 sidor. RFSU 2014 Kopiering ur materialet är tillåten.
Ce livre a été conçu dans le cadre du projet YMEP, qui est une collaboration entre les associations membres de l'IPPF (the International Planned Parenthood Federation) du Kenya, de Tanzanie, d'Ouganda, de Zambie et de Suède. Par Erik Centerwall et Stefan Laack, Traduction: Camilla Bouchta
Det finns en mängd metoder man kan använda sig av i sexualundervisningen. Här tar vi upp några generella metoder. Materialet innehåller följande: Några allmänna råd kring metoder; Interaktiva metoder; Associationsövningar; Anonyma frågor/frågelådor; Samtal och samtalsgrupper; Film o Litteratur; Dags- och veckotidningar; Tidning om sexuaitet; Kill- tjejgrupper o Värderingsövningar, generell info samt konkreta tips. Producent: Hans Olsson, RFSU 2010 Ladda ner PDF
En fullmatad skrift om pornografi. Här kan man läsa om ungdomars erfarenheter av pornografi, om forskning och om porrdebatten, och inte minst hur man kan samtala med elever om ämnet. Det finns en oro för hur pornografin påverkar ungdomars sexualitet. Men gör den det, och i så fall på vilket sätt? Vad säger forskningen? Och vad tycker ungdomar om porr? Hur har argumenten i porrdebatten sett ut? Vad har vi för lagar om porr? Handledningen är på 100 sidor och består av artiklar skrivna av sju skribenter, journalister, forskare, RFSU:are och sexualupplysare. Redaktör: Hans Olsson, RFSU 2007